Menu główne

Abc brydża - krótki kurs dla początkujących

2. Licytacja

Celem licytacji jest znalezienie optymalnego koloru do gry oraz ustalenie jej wysokości - jak już wiemy, licytację rozpoczyna rozdający a kończą ją 3 pasy. Możliwa jest także sytuacja, w której wszyscy gracze spasują - gra się wtedy po prostu następne rozdanie. Licytacja składa się z odzywek zgłaszanych przez poszczególnych graczy, na przykład: 2pik.gif (dwa pik), 1NT (jedno bez atu), 3trefl.gif (trzy trefl), 5karo.gif (pięć karo) - co to oznacza? Pierwsza cyfra oznacza wysokość kontraktu, natomiast druga część (jak się zapewne domyślasz) to kolor autowy, lub też jego brak (NT - bez atu, no triumph).

Licytując 1pik.gif deklarujemy "chce wziąć o jedną lewę więcej niż przeciwnicy podpierając się pikami jako kolorem atutowym". Ile to jest o jedna lewa więcej? Pamiętasz co pisało na pierwszej stronie? Wszystkich wziątek, czyli lew mamy 13. Zatem żeby wziąć o jedną więcej niż przeciwnicy my musimy zebrać 7, a oni 6 - czyli licytując na wysokości jednego ZOBOWIĄZUJEMY SIĘ do wzięcia 7 lew - oczywiście razem z partnerem - pamiętajmy, że liczy się wynik pary. Skoro licytując jeden 7 lew, to pewnie licytując dwa 8 i tak dalej zgodnie z tabelką:

Wysokośc kontraktu Liczba lew
1 7
2 8
3 9
4 10
5 11
6 12
7 13

Liczbę lew możemy szybko policzyć stosując wzór: LICZBA LEW = WYSOKOŚĆ KONTRAKTU + 6. Licytację prowadzi się w tą samą stronę co dokłada karty - zgodnie ze wskazówkami zegara. "Podbijać" licytację, czyli "stawkę" lew (jak w pokerze) możemy na dwa sposoby:

a) licytując wyższy kontrakt: na przykład po 1pik.gif licytujemy 2NT, 3trefl.gif, 4pik.gif - każda odzywka na wysokości od 2 do 7 będzie wyższa.

b) licytując starszy kolor: na przykład 1pik.gif po 1kier.gif, 1karo.gif po 1trefl.gif, 1NT po 1pik.gif. Pamiętasz starszeństwo kolorów w brydżu? Najstarsze są pik.gifpiki, potem lecą kier.gifkiery, karo.gifkara a na końcu trefl.gif trefle. Najstarszą odzywką jest NT - bez atu. Czyli starszeństwo odzywek jest następujące: NT, pik.gif, kier.gif, karo.gif, na końcu trefl.gif - najmłodszy kolor.

Podsumowując: Wyższa odzywka jest zawsze starsza, jeśli są równe to starsza jest odzywka zalicytowana w starszy kolor (lub NT). Para, której gracz zalicytuje najstarszą odzywkę i nie zostanie przelicytowany (pamiętajmy, że 3 pasy kończą licytację) wygrywa licytację i staje się parą rozgrywającą, natomiast ostatnia zalicytowana odzywka staje się KONTRAKTEM OSTATECZNYM.

Pamiętajmy, że celem licytacji jest znalezienie koloru do gry i ustalenie jej optymalnej wysokości (liczby lew jakie musimy zebrać). W wypadku złego koloru przeciwnicy mogą mieć zbyt dużo kart w kolorze atutowym, w wypadku kontraktu zbyt wysokiego możemy mieć problem z jego zrealizowaniem. Działa to także w drugą stronę - w wypadku kontraktu zbyt niskiego tracimy szansę na dobry zapis. W jaki sposób zatem mamy się dowiedzieć jaki grać kolor i na jakiej wysokości? Spójrzmy na rozdanie:

pik.gifAKDxx
kier.gifKxx
karo.gifxxx
trefl.gifxx

Licytacja:

W N E S
- - - pas
pas 1pik.gif pas 2pik.gif
pas pas pas -

X - dla wygody tak oznaczamy karty których wysokość nie jest istotna w tym przykładzie

pik.gif?
kier.gif?
karo.gif?
trefl.gif?
stolik.gif pik.gif?
kier.gif?
karo.gif?
trefl.gif?
pik.gifJxxxx
kier.gifAxx
karo.gifxxx
trefl.gifAx

Jak łatwo zauważyć, licytację rozpoczyna gracz S, zatem on rozdawał karty w tym rozdaniu. Zaczął on licytację od odzywki PAS. Co ona oznacza? "Partnerze, mam kartę słabszą niż przeciętna". Każda odzywka niesie ze sobą informację - wymiana tych informacji ułatwia nam znalezienie koloru oraz optymalnej wysokości kontraktu. Niestety informujemy w ten sposób także przeciwników, którzy wyciągając wnioski z naszej licytacji ułatwiają sobie rozgrywkę. Całokształt używanych przez nas odzywek tworzy SYSTEM LICYTACYJNY, o którym więcej w następnej części kursu.

Gracz N licytuje 1pik.gif - co to znaczy? "Mam kartę silniejszą od przeciętnej i chcę wziąć o JEDNĄ lewę więcej niż przeciwnicy podpierając się pikami jako kolorem atutowym" - to już wiemy. Jak ocenić która ręka jest silniejsza od przeciętnej? Posłużymy się tutaj najpowszechniej używaną metodą MILTONA WORKA i przeliczymy co mamy w karcie na punkty - za każdego asa liczymy 4 punkty (zwane także miltonami lub PC - point counts), króla 3 punkty, damę 2 i waleta jeden punkt. W całej talii mamy 40 PC (policz, sprawdź), zatem każdy gracz dostaje przeciętnie 10, natomiast żeby otworzyć licytację trzeba mieć ich MINIMUM 12. Ile PC ma gracz N? Liczmy: AKD pik to 4+3+2=9 plus K kier 3 punkty zatem 9+3=12. A ile trzeba mieć pików? W zdecydowanej większości systemów licytacyjnych minimum 5.


komentarze [20] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   1  2  3  4  5  6   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip