Menu główne

Abc brydża - krótki kurs dla początkujących

3. Bilans

Bilans jest to oszacowanie siły połączonych rąk, najprościej ujmując BILANS = MOJE PUNKTY + PUNKTY PARTNERA. W jakim celu bilansujemy ręce? Żeby ustalić optymalny kontrakt! Optymalny nie tylko pod względem koloru, ale także wysokości. Popatrzmy jeszcze raz na nasz przykład:

Ręka partnera: pik.gifAKDxx kier.gifKxx karo.gifxxx trefl.gifxx

Nasza ręka: pik.gifJxxxx kier.gifAxx karo.gifxxx trefl.gifAx

Partner otworzył licytację odzywką 1pik.gif, wnioski jakie z tego wyciągamy są następujące:

- ma co najmniej 5 pików

- ma co najmniej 12 miltonów

Teraz bilansujemy rozdanie: 12 partnera + nasze 9 razem 21. CO NAJMNIEJ 21. Partner wie już, że mamy 0-11 punktów w karcie (jesteśmy po pasie). Licytujemy 2pik.gif w celu:

- uzgadniamy piki - żeby uzgodnić kolor musimy razem z partnerem posiadać w nim minimum 8 kart - mamy 5 pików a partner obiecał w licytacji minimum 5, to o wiele więcej niż potrzeba. Pamiętajmy - OPTYMALNY KOLOR do gry to kolor minimum 8-miokartowy - gwarantuje on przewagę atutową (my mamy 8 atutów, dla przeciwników zostaje tylko 5).

- pokazujemy punkty w karcie w przedziale 7-9. Policzmy: W+A+A = 1+4+4 = 9 PC. Jest to tak zwane SŁABE POPARCIE. Ktoś pewnie spyta, po co grać 2 piki jak można 1? Żeby zgarnąć premię! Punkty w brydżu zdobywamy nie tylko za każdą wziątkę, lecz za zalicytowanie i wygranie kontraktu o określonej wysokości. Premia ta jest uzależniona od wysokości kontraktu oraz koloru gry - mamy 4 rodzaje premii: częściówka, końcówka, szlemik oraz szlem. Poniżej widzimy jak rozkładają się premie:

wysokość/lew gramy w trefl.gif gramy w karo.gif gramy w kier.gif gramy w pik.gif NT - bez atutów
1 - 7 lew częściówka częściówka częściówka częściówka częściówka
2 - 8 lew częściówka częściówka częściówka częściówka częściówka
3 - 9 lew częściówka częściówka częściówka częściówka końcówka
4 - 10 lew częściówka częściówka końcówka końcówka końcówka
5 - 11 lew końcówka końcówka końcówka końcówka końcówka
6 - 12 lew szlemik szlemik szlemik szlemik szlemik
7 - 13 lew szlem szlem szlem szlem szlem

Widzimy, że za 1pik.gif lub 2pik.gif mamy premię tylko za częściówkę, w jakim celu licytujemy zatem 2pik.gif? Bo partner nie musi mieć 12 miltonów! 12 to minimum jakie obiecał. Może mieć 17, wtedy zalicytuje 4pik.gif i jak weźmiemy 10 wziątek to zgarniemy premię za końcówkę - pamiętaj, że wynik idzie na konto pary! W naszym przykładzie miał tylko 12 i spasował na 2pik.gif - po prostu nasz partner dobrze gra i umie zbilansować połączone ręce... Gdy zalicytujemy za wysoko i przegramy grę (weźmiemy mniej lew niż zadeklarowaliśmy) to przepadnie nam premia nawet za częściówkę - pamiętajmy o tym!

Ile musimy mieć punktów na połączonych rękach żeby myśleć o premiach?

- końcówka: 25 - jeśli wiemy że mamy mniej, gramy jak najniżej! W tym wypadku nasz partner dodawał: 12 swoje + nasze 7-9 = 19-21 PC. Zatem pas na 2pik.gif. Widzimy, że następną premię (za zalicytowanie i wygranie końcówki) mamy dopiero za 4pik.gif

- szlemik: 30

- szlem: 35

Wiemy już, że celem licytacji jest zbilansowanie rozdania w celu ustalenia optymalnej wysokości kontraktu oraz znalezienie dobrego (8-kartowego koloru) do gry. Bilans ustalamy licząc punkty (PC) w karcie na zasadzie A-4, K-3, D-2 i jeden punkt za waleta, następnie dodajemy do punktów które partner obiecał w licytacji. W wypadku braku koloru optymalnego musimy się zadowolić kolorem 7-miokartowym lub grać NT (no trumph) - czyli bez koloru atutowego. UWAGA! - nie szukamy koloru do gry jeśli nie mamy punktów! W brydżu obowiązuje przede wszystkim PREFERENCJA SIŁY.


komentarze [20] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   1  2  3  4  5  6   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip