Kolor 6-kartowy dzieli się:
Podział | Rozkład pierwotny | Rozkład minimalny |
6-0 | 1,49% | 0,22% |
5-1 | 14,53% | 7,79% |
4-2 | 48,45% | 48,70% |
3-3 | 35,53% | 43,29% |
Kolor 6-ciokartowy to ostatni przypadek, który musimy przeanalizować - w każdym przypadku przewagę ma podział 4-2. Poniżej tabelka naszych szans:
Brakuje jednej figury | Brakuje dwóch figur | ||
Szansa pierwotna | Prawdopodobieństwo | Szansa pierwotna | Prawdopodobieństwo |
Spada singlowa figura | 2,42% | Spadają dwie figury sec | 3,23% |
Spada druga figura | 16,15% | Obie figury są w impasie: | 24,00% |
Figura jest w impasie: | 50,00% | - dwie figury sec w impasie | 1,62% |
- singlowa w impasie | 1,21% | - trzecie figury w impasie | 7,11% |
- druga w impasie | 8,08% | - czwarte figury w impasie | 9,69% |
- trzecia w impasie | 17,77% | - piąte figury w impasie | 4,84% |
- czwarta w impasie | 16,15% | - szóste figury w impasie | 0,75% |
- piąta w impasie | 6,05% | Spada singlowa figura | 2,42% |
- szósta w impasie | 0,75% | Rozkład jest Fxx-Fxx | 21,32% |
Spada singlowa lub druga f. | 18,57% | Rozkład jest Fx-Fxxx | 25,84% |
Jest co najmniej druga poza | 48,79% |
Dodajmy przykład praktyczny: Mamy kolor AK109 do xxx - jak go optymalnie rozegrać żeby oddać nie więcej niż jedną lewę? Gramy blotkę do AK109, obrońca dokłada blotkę, teraz: 1. Dwa razy impas 2. AK z góry 3. Najpierw impas, potem z góry. Spróbujmy policzyć nasze wszystkie szanse:
Lp | A | B | C | D | E | F |
1. | FFxxxx | - | 0,75% | 0 | - | - |
2. | - | FFxxxx | 0,75% | 1 | +0,04% | 0,78% |
3. | FFxxx | x | 4,84% | 1 | +0,24% | 5,09% |
4. | Fxxxx | F | 2,42% | 0 | - | - |
5. | F | Fxxxx | 2,42% | 1 | +0,12% | 2,54% |
6. | x | FFxxx | 4,84% | 1 | +0,24% | 5,09% |
7. | FFxx | xx | 9,69% | 1 | +0,49% | 10,18% |
8. | Fxxx | Fx | 12,92% | 1 | +0,65% | 13,57% |
9. | xxxx | FF | 1,62% | 0 | - | - |
10. | FF | xxxx | 1,62% | 1 | +0,08% | 1,70% |
11. | Fx | Fxxx | 12,92% | 1 | +0,65% | 13,57% |
12. | xx | FFxx | 9,69% | 1 | +0,49% | 10,18% |
13. | FFx | xxx | 7,11% | 1 | +0,36% | 7,46% |
14. | Fxx | Fxx | 21,32% | 1 | +1,07% | 22,39% |
15. | xxx | FFx | 7,11% | 1 | +0,36% | 7,46% |
Suma: | 100% | 10 | 4,78% | 100% |
A - karty u lewego obrońcy, B - karty u prawego obrońcy, C - szansa pierwotna zaistnienia rozkładu (gdy obrońcy mają po 13 kart), D - wykluczenie (0) zdarzenia gdy obrońca dołożył blotkę, E - korekta prawdopodobieństwa pozostałych zdarzeń (ich suma musi się równać 100%), F - szansa końcowa.
Analiza: 1. Dwukrotny impas - wygrywa w przypadkach 2, 5, 6, 8, 11, 12, 14 oraz 15 - razem to daje nam 75,58% szans. Natomiast weźmiemy wszystkie lewy w przypadkach 1, 5, 12 oraz 15, to daje nam 23,51%. Na zielono zaznaczone są przypadki w których impas wygrywa z grą z góry.
2. Gra z góry - wygrywamy w przypadkach 5, 8, 10, 11, 13, 14 oraz 15. Razem nam to daje 68,69%, czyli wcale nie tak mało! Na czerwono zaznaczono przypadki w których gra z góry wygrywa z impasem.
3. Impasujemy raz (obrońca bije figurą) - gramy znowu do AK a obrońca dokłada małe - teraz ponowny impas czy z góry? W grę wchodzą tylko przypadki 5, 7, 10, 11, 13 oraz 14 (pozostałe wykluczyła rozgrywka). Ponowny impas wygrywa w 5, 11 i 14 co razem daje 66,57%, natomiast gra z góry w 10, 13 i 14 co daje nam 54,55%.
Wnioski: Zawsze wygrywa impas - dlatego gdy tylko mamy taką możliwość impasujemy dwukrotnie - impas jednokrotny także jest opłacalny. Najmniej szans daje nam gra z góry, jednak szansa ta jest na tyle duża (prawie 70%), że mając problemy komunikacyjne należy zrezygnować z impasowania koloru AK109-xxx na rzecz impasu prostego lub podwójnego w innym kolorze.
Opracował: Pilsener
Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip wizyt: ///323632/2594374