Menu główne

Rachunek prawdopodobieństwa w brydżu

6. Rozkład koloru 6-kartowego

Kolor 6-kartowy dzieli się:

Podział Rozkład pierwotny Rozkład minimalny
6-0 1,49% 0,22%
5-1 14,53% 7,79%
4-2 48,45% 48,70%
3-3 35,53% 43,29%

Kolor 6-ciokartowy to ostatni przypadek, który musimy przeanalizować - w każdym przypadku przewagę ma podział 4-2. Poniżej tabelka naszych szans:

Brakuje jednej figury Brakuje dwóch figur
Szansa pierwotna Prawdopodobieństwo Szansa pierwotna Prawdopodobieństwo
Spada singlowa figura 2,42% Spadają dwie figury sec 3,23%
Spada druga figura 16,15% Obie figury są w impasie: 24,00%
Figura jest w impasie: 50,00% - dwie figury sec w impasie 1,62%
- singlowa w impasie 1,21% - trzecie figury w impasie 7,11%
- druga w impasie 8,08% - czwarte figury w impasie 9,69%
- trzecia w impasie 17,77% - piąte figury w impasie 4,84%
- czwarta w impasie 16,15% - szóste figury w impasie 0,75%
- piąta w impasie 6,05% Spada singlowa figura 2,42%
- szósta w impasie 0,75% Rozkład jest Fxx-Fxx 21,32%
Spada singlowa lub druga f. 18,57% Rozkład jest Fx-Fxxx 25,84%
Jest co najmniej druga poza 48,79%

Dodajmy przykład praktyczny: Mamy kolor AK109 do xxx - jak go optymalnie rozegrać żeby oddać nie więcej niż jedną lewę? Gramy blotkę do AK109, obrońca dokłada blotkę, teraz: 1. Dwa razy impas 2. AK z góry 3. Najpierw impas, potem z góry. Spróbujmy policzyć nasze wszystkie szanse:

Lp A B C D E F
1. FFxxxx - 0,75% 0 - -
2. - FFxxxx 0,75% 1 +0,04% 0,78%
3. FFxxx x 4,84% 1 +0,24% 5,09%
4. Fxxxx F 2,42% 0 - -
5. F Fxxxx 2,42% 1 +0,12% 2,54%
6. x FFxxx 4,84% 1 +0,24% 5,09%
7. FFxx xx 9,69% 1 +0,49% 10,18%
8. Fxxx Fx 12,92% 1 +0,65% 13,57%
9. xxxx FF 1,62% 0 - -
10. FF xxxx 1,62% 1 +0,08% 1,70%
11. Fx Fxxx 12,92% 1 +0,65% 13,57%
12. xx FFxx 9,69% 1 +0,49% 10,18%
13. FFx xxx 7,11% 1 +0,36% 7,46%
14. Fxx Fxx 21,32% 1 +1,07% 22,39%
15. xxx FFx 7,11% 1 +0,36% 7,46%
Suma: 100% 10 4,78% 100%

A - karty u lewego obrońcy, B - karty u prawego obrońcy, C - szansa pierwotna zaistnienia rozkładu (gdy obrońcy mają po 13 kart), D - wykluczenie (0) zdarzenia gdy obrońca dołożył blotkę, E - korekta prawdopodobieństwa pozostałych zdarzeń (ich suma musi się równać 100%), F - szansa końcowa.

Analiza: 1. Dwukrotny impas - wygrywa w przypadkach 2, 5, 6, 8, 11, 12, 14 oraz 15 - razem to daje nam 75,58% szans. Natomiast weźmiemy wszystkie lewy w przypadkach 1, 5, 12 oraz 15, to daje nam 23,51%. Na zielono zaznaczone są przypadki w których impas wygrywa z grą z góry.

2. Gra z góry - wygrywamy w przypadkach 5, 8, 10, 11, 13, 14 oraz 15. Razem nam to daje 68,69%, czyli wcale nie tak mało! Na czerwono zaznaczono przypadki w których gra z góry wygrywa z impasem.

3. Impasujemy raz (obrońca bije figurą) - gramy znowu do AK a obrońca dokłada małe - teraz ponowny impas czy z góry? W grę wchodzą tylko przypadki 5, 7, 10, 11, 13 oraz 14 (pozostałe wykluczyła rozgrywka). Ponowny impas wygrywa w 5, 11 i 14 co razem daje 66,57%, natomiast gra z góry w 10, 13 i 14 co daje nam 54,55%.

Wnioski: Zawsze wygrywa impas - dlatego gdy tylko mamy taką możliwość impasujemy dwukrotnie - impas jednokrotny także jest opłacalny. Najmniej szans daje nam gra z góry, jednak szansa ta jest na tyle duża (prawie 70%), że mając problemy komunikacyjne należy zrezygnować z impasowania koloru AK109-xxx na rzecz impasu prostego lub podwójnego w innym kolorze.


komentarze [0] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   1  2  3  4  5  6   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip wizyt: ///323632/2594374