Menu główne

Abc brydża - krótki kurs dla początkujących

9. Rozgrywam kontrakt - impas i ekspas

Jest to chyba najpopularniejsze słowo z brydżowego arsenału używane w mowie codziennej - "jestem w impasie" - można często usłyszeć. Co to takiego jest ten impas? Spójrzmy na przykłady:


pik.gifADxx
kier.gifxx
karo.gifDJ10x
trefl.gifxxx
W N E S
- - - 1NT
pas 3NT pas pas
pas - - -

Wist blotka pik. W stole mamy AD - ile to lew? Jedna na pewno - a czy dwie? To jest tak zwany IMPAS PROSTY - dokładnie 1,5 lewy. Wstawiamy śmiało damę - jeśli E ma króla to zabije i weźmiemy już tylko na asa. Jeśli króla ma W, to gdy go zagra zabijemy go asem i weźmiemy na damę - gdy go nie zagra to wstawiamy odważnie damę i modlimy się, żeby król był u gracza W - jeśli go ma (tak jak w naszym przykładzie) to zawsze weźmiemy dwie lewy - szansa na to wynosi 50% - fifty-fifty, bo K może być tu albo tu - jedno z dwóch. A jak gramy dalej po utrzymaniu się D pik w stole? D karo na impas! Król jest w impasie - gdy tylko się ujawni zabijamy go asem, przechodzimy karem na stół i gramy z kolei kiera stawiając damę. Potem dostajemy się do stołu pikiem i wykonujemy ostatni impas - treflowy. Możemy zacząć od impasu treflowego - wtedy impas kierowy już nie będzie nam potrzebny - mamy 9 lew! 2 pikowe (na asa i damę) 4 karowe (wyimpasowaliśmy króla), as kier (tu tylko jedna lewa, bo impas nie stał) i 2 treflowe (na A i D, impas stał).

pik.gifKxxx
kier.gifK10x
karo.gifxx
trefl.gifxxxx
stolik.gif pik.gifJ10x
kier.gifJxxx
karo.gifKxx
trefl.gifKxx
pik.gifxx
kier.gifADxx
karo.gifA98x
trefl.gifADx

pik.gifAD10
kier.gifxx
karo.gifKxxx
trefl.gifxxxx
W N E S
- - - 1NT
pas 3NT pas pas
pas - - -

Wist blotka pik. Jak rozegrasz? Marnie to wygląda, od góry jest tylko 6 lew. Ale od czego mamy impas! Wstawiamy śmiało 10 impasując waleta. Zauważ, że gdy walet jest w impasie zawsze mamy dwie lewy - nieważne gdzie jest król. Jest to IMPAS PODWÓJNY. 10 bierze lewę i co dalej? Mamy jakiś układ impasowy? Mamy! - AJ10 w kierach. Wystarczy, że uda nam się zabić jedną z figur kierowych, na co mamy aż 75% szans! - jest to tak zwany IMPAS GŁĘBOKI. Gramy kiera i stawiamy śmiało 10-tkę. Przeciwnik zabija królem i gra np. trefla. Bijemy - impasujemy teraz króla pik i gramy znowu kiera, tym razem do waleta impasując obrońcy E damę kier. Co weźmiemy? 3 piki, 2 kiery, 2 kara i 2 trefle - razem 9! Swoje 9 lew!

pik.gifKJxx
kier.gifKxx
karo.gifDxxx
trefl.gif10x
stolik.gif pik.gifxxx
kier.gifDxxx
karo.gifJ10
trefl.gifDJxx
pik.gifxxx
kier.gifAJ10x
karo.gifAxx
trefl.gifAKx

pik.gifKx
kier.gifKxxx
karo.gifxxx
trefl.gifKDxx
W N E S
- - - 1NT
pas 3NT pas pas
pas - - -

Wist Dpik.gif. Jak rozegrasz? 8 lew mamy - co z 9? Możemy jej poszukać jedynie w kierach. Czy są szanse że nasz osamotniony król w tym kolorze weźmie lewę? Oczywiście! Gdy leży za asem! Pika bijemy i gramy kiera do króla, gdy W wskoczy asem to mamy lewę gotową, gdy przepuści (wszak nie ma obowiązku przebijania) to stawiamy odważnie króla i modlimy się podobnie jak w przypadku impasu - szanse są także identyczne - 50%, bo as może być u jednego z dwóch obrońców. Jest to tak zwany EKSPAS.

pik.gifDJ10xx
kier.gifADx
karo.gifD10x
trefl.gifxx
stolik.gif pik.gifxx
kier.gifJ10xx
karo.gifJxxx
trefl.gifxxx
pik.gifAxxx
kier.gifxx
karo.gifAKx
trefl.gifAJ10x

pik.gifDJx
kier.gifKDJ
karo.gifxxxx
trefl.gifxxx
W N E S
- - - 1pik.gif
pas 2pik.gif pas 3pik.gif
pas 4pik.gif pas pas
pas - - -

Wist Dkaro.gif. Jak rozegrasz? 6 pików i AK karo masz - 8 lew. Grozi oddanie 3 trefli i kara. Gdzie szukać lew? W kierach! Graj A pik, pika do D i K kier ze stołu - gdy E zabije asem przebijesz go pikiem, przejdziesz J pik do stołu (przy okazji ściągając ostatniego atuta) i na DW kier wyrzucisz karo i trefla. Ile to lew? 6 pików, AK karo, 2 kiery = 10! A gdy E nie zabije asem? Wyrzucisz spokojnie karo i grasz D kier! W wypadku gdy A kier jest u W to niestety przegrasz - weźmie A kier i obrońcy szybko ściągną 3 trefle kładąc kontrakt bez jednej. To także EKSPAS - takie zagranie jest o wiele lepsze od impasu. Dlaczego? Bo nawet jak ekspas nie stoi, to wyrzucimy jedną przegrywającą lewę (w tym wypadku karo) i weźmiemy lew 9, a nie 8.

pik.gifxxx
kier.gifxxxxxx
karo.gifDx
trefl.gifAD
stolik.gif pik.gifx
kier.gifA10xx
karo.gifJ10xx
trefl.gifKJ10x
pik.gifAK10xxx
kier.gif-
karo.gifAKx
trefl.gifxxxx

Wiemy już co to impas prosty: AD - 50% na dwie lewy, impas podwójny - AD10 - 25% szans na 3 lewy, znamy także impas głęboki AJ10 - 75% szans na dwie lewy. Impas jest podstawowym elementem rozgrywki - duszą gry! W prawie każdej rozgrywce mamy układ impasowy. Impasujemy, czyli bierzemy w krzyżowy ogień niższe figury przeciwnika licząc na ich złe położenie. Możemy także robić odwrotnie - ekspasować, czyli liczyć na to, że nasze niższe figury są dobrze położone (poza impasem).


komentarze [20] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   6  7  8  9  10  11  12   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip